Wed, Nov 15th, 2017

Cu cât dormi mai puțin, cu atât trăiești mai puțin

Foarte multe lucruri din viața noastră se leagă de o activitate foarte plăcută, de care avem nevoie cu toții – somnul.

Pentru a înțelege mai bine particularitățile acestui obicei, trebuie să intrăm puțin în lumea lui Matthew Walker – director la Center for Human Sleep Science la Universitatea din California, Berkeley.

Mai exact, Matt lucrează în cadrul unui institut al cărui scop este să înțeleagă ce impact are somnul asupra noastră, de la naștere și până la moarte, atunci când suntem sănătoși sau bolnavi și tot așa.

Walker nu-și limitează discuțiile la sfaturi banale și discuții superficiale, ci el crede cu tărie că suntem în pragul unei “catastrophic sleep-loss epidemic”, iar consecințele acestui lucru sunt mai grave decât ne putem imagina.

În concepția lui Matthew, lipsa de somn este tot ceea ce înseamnă mai puțin de 7 ore pe noapte, iar el este de părere că guvernul ar trebui să se implice în această problemă.

Walker spune că nu somniferele sunt soluția, ci somnul în sine, iar pentru asta, ar trebui făcute campanii care să încurajeze oamenii la somn.

Există un gap foarte mare între modul de viață din urmă cu 75 de ani și cel de acum – spre exemplu, în 1942, mai puțin de 8% din populație încerca să supraviețuiască cu 6 ore de somn (sau mai puțin) pe noapte. În 2017, una din 2 persoane face deja asta.

“First, we electrified the night. Light is a profound degrader of our sleep. Second, there is the issue of work: not only the porous borders between when you start and finish, but longer commuter times, too. No one wants to give up time with their family or entertainment, so they give up sleep instead. And anxiety plays a part. We’re a lonelier, more depressed society. Alcohol and caffeine are more widely available. All these are the enemies of sleep”, spune Matt.

În societatea noastră somnul este asociat cu o slăbiciune sau chiar rușine. Somnul a devenit echivalent cu lenea și pentru că ne dorim să părem ocupați, spunem cât de puțin dormim.

E ca și cum am primi o medalie pentru asta, spune Matt. Tot el spune că atunci când vedem bebeluși dormind, nimeni nu vine să spună – “ce bebe leneș”, ceea ce înseamnă că pentru cei mici somnul nu este negociabil. Noțiunea asta o abandonăm rapid atunci când creștem, însă.

Practic, după cum spune și omul de știință, oamenii sunt singura specie care se rupe conștient de la somn, fără un motiv foarte clar.

În mod evident, Matt aplică ceea ce spune:

“Yes. I give myself a non-negotiable eight-hour sleep opportunity every night, and I keep very regular hours: if there is one thing I tell people, it’s to go to bed and to wake up at the same time every day, no matter what. I take my sleep incredibly seriously because I have seen the evidence.

Once you know that after just one night of only four or five hours’ sleep, your natural killer cells – the ones that attack the cancer cells that appear in your body every day – drop by 70%, or that a lack of sleep is linked to cancer of the bowel, prostate and breast, or even just that the World Health Organisation has classed any form of night-time shift work as a probable carcinogen, how could you do anything else?”.

Există foarte multe studii care confirmă teoria – cu cât dormi mai puțin, cu atât vei trăi mai puțin. Spre exemplu, adulții de peste 45 de ani care dorm mai puțin de 6 ore pe noapte au 200% șanse să sufere de un atac de cord.

Mai adăugăm aici că cei care dorm puțin au mai multe șanse să se îngrașe, dar și să aibă un sistem imunitar mai slab. Știai că lipsa somnului reduce numărul celulelor care se luptă cu cancerul sau că pot determina apariția Alzheimer?

Ce putem face?

Matt ne încurajează să nu mai pierdem nopțile și să ne gândim la somn ca la un loc de muncă. Ne punem alarma să ne trezim dimineața, de ce n-am face asta și când trebuie să dormim?

El iși imaginează un întreg sistem axat în jurul somnului – școlile să înceapă mai târziu, iar companiile să dea bonusuri în funcție de asta – productivitatea va crește, creativitatea, dar și nivelul de onestitate. Somniferele sunt de evitat.

Matt și-a documentat cercetările în cartea “Why we sleep” pe care o găsești aici.

Somnul în numere

– 2/3 din adulții din țările dezvoltate nu ajung să doarmă cele 8 ore pe noapte, recomandate de Organizația Mondială a Sănătății.

– Un adult care doarme 6.75 ore pe noapte are toate șansele să trăiască până în jurul vârstei de 60 de ani, dacă nu are intervenții medicale.

– Bărbații care dorm prea puțin au calitatea spermei redusă cu până la 29%.

– Dacă conduci și ai dormit mai puțin de 5 ore, ai șanse de 4.3 să faci un accident, iar dacă ai dormit doar 4 ore, șansele tale cresc la 11.5.

– O baie caldă te ajută să dormi nu pentru că te încălzești, ci pentru că vasele tale de sânge se dilată și emană căldură interioară, în timp ce temperatura corpului tău scade. Pentru a putea dormi bine, temperatura de bază a trupului tău trebuie să scadă la 1 grad.

– 40% din populație se trezește dimineața, în timp ce 30% preferă să doarmă târziu și să se trezească târziu. Restul de 30% sunt undeva la mijloc.

Sursa: Noizz.ro

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

     
... ...
All Rights Reserved